Винетка

Последици от календарната реформа върху вярващия народ

    Още от древност съществува утвърдена благочестива традиция - новородените деца да се кръщават на името на светията, в чийто ден са се родили. Тази благочестива традиция в различни форми се пази и до днес. След направената груба смяна на календара тя беше нарушена, като християните не празнуваха вече паметта на светията, на чието име са кръстени. Това в душите на непросветените разколеба вярата им дори в самото тайнство Кръщение. То се изразяваше в простичкото народно противодействие с думите на упрек, отправени към новостилни свещеници: "Вие, свещениците, искате да ми кажете, че аз не съм (например) Стефан, понеже съм роден в деня на св. Стефан, а сега ме карате да празнувам в деня на друг светия!"
    Атеистичната атмосфера спомагаше простата народна логика да заключи: "Сега поповете доказаха, че няма Бог". Духът на новото време считаше ходенето на църква като отживелица и така църквите постепенно оставаха празни. Изстиналата любов към Църквата предвещаваше изстиване на любовта към Божиите заповеди и към ближните, което е налице. Постепенно от масонските идеолози на новото време се даде официално право за нарушаване на Божиите заповеди, например девиза: "Грабь награбленное" означава "кради". Така по подобие на тази Божия заповед бяха потъпкани и всички останали, което виждаме сега с очите си.
    Постепенно Църквата се явяваше като че ли излишна и ненужна. Тази празнота започна да се запълва с развлечения, пиршества, удоволствия, и зад тях чакащите сектантски общества. Последните поощряваха греховността и фалшиво се стремяха да заместят вродената потребност от богопознание. Оттук е ясно, че вече става въпрос за друг "бог", с противоположни "заповеди", който, макар пак да го наричат Иисус Христос, е ясно, че е антихрист. Това откъсване от светата Майка - Църквата стана много лесно, и главно - в младото поколение, което изцяло се възпитава в атеизъм и безбожие. До смяната на календара, църковните празници така бяха пропити в живота на хората, че те свързваха всички събития с църковните празници, с простите изрази: "Това се случи на Петровден", "тогава беше Гергьовден" или: "пред Димитровден" и т.н. "Новите" хора вече загубиха този маркиращ репер на събитията и така постепенно губеха връзката си с Църквата, която е непоклатим стълб и утвърждение на истината (1 Тим. 3:15). Тъй като и чрез тази борба беше трудно да се изкоренят духовните традиции, то се прибягна до известна хитрост, като беше използувана някаква странична връзка с църковните празници, например, денят на св. великомъченик и победоносец Георги го нарекоха "ден на овчаря", денят на св. равноапостолни Кирил и Методий беше наречен с абстрактното понятие "ден на славянската писменост и култура". Денят на св. Трифон - "ден на лозаря", на свв. 40 Мъченици - "ден на пролетта" и други, като например: "ден на семейството", "ден на родилната помощ" и т.н. При това, този "капан" беше много жесток, защото постави тези "нови" езически празници на истинските църковни дни, с които е свикнал народът от векове, но те вече имаха друг - езически смисъл. А ако някой търсеше църковен смисъл, то в останалите някъде, все още отворени църкви, се предлагаше новия, нецърковен календар. Така се достигна до пълна духовна безизходица и обърканост до такава степен, че даже никой не се замисляше за факта, че т.нар. "октомврийска" революция се чествува на 7-ми ноември.
    А веровите навици и най-важните от тях - постите, бяха по този начин умело изкоренени, както и свързването на събитията от живота с църковните празници. И народът остана като бездомно сираче - откъснат от светата Майка - Църквата, а новата мащеха му предлагаше камък вместо хляб и змия вместо риба.
    Ето така постигна своята цел този нов дървен троянски кон, както пояснихме в предната глава, като пред очите ни майсторски унищожава вярата в душите на народа.


Винетка

Предишна         Начална страница         Съдържание         Следваща
Hosted by uCoz