Винетка

Празнуваме паметта на Московските светители Петър, Алексий, Иона, Филип и Ермоген

Във всички времена Бог по неизследимите Си съдби запазва Своята Църква от бурите на човешките смутове и лъжеучения. В древност Той издигна трите велики стълба на Православието - светителите Василий Велики, Григорий Богослов и Иоан Св.Московски светители Златоуст, (тяхната обща памет се празнува на 30 януари) които го запазиха неповредено от тънките лукавства на еретиците и от грубите им нападения. Така и в по-късно време Господ постави за пастири на Своята Църква тримата велики руски светители: Петър, Алексий и Иона, които бяха твърди защитници на Православната вяра в Руската страна през тежките години на вътрешни смутове и бедствия от многобройни външни врагове.
    Светата Църква е постановила не само отделно да се празнува паметта на всеки от тримата Вселенски светители, но и заедно - за да покаже, че те са имали една вяра, една ревност за нея и една любов към ближните, която ги е подтиквала еднакво да излагат живота си на опасности заради тях. Така и в Русия още от времето на цар Теодор Йоанович и патриарх Иов, т.е. от 1596 г., е било прието паметта на тримата Московски първосветители да се празнува в един ден - 5 октомври.
    Но светото Православие има още един свой пазител сред Московските първойерарси, изобличител на злите нрави и страдалец за вярата и истината. Това е св. митрополит Филип, макар неговото име по неизвестни причини дълго време да остана неприсъединено към празника на 5 октомври.
    Пръв обърна внимание на това високопреосвещеният Инокентий, митрополит Московски. През 1875 г. по негово ходатайство Светейшият Синод определи заедно с паметта на Московските митрополити Петър, Алексий и Иона да се празнува на 5 октомври и паметта на митрополит Филип. В същата година бе утвърден от Светейшия Синод и чин за празнуване паметта на всичките четирима светители заедно, съставен от митрополит Инокентий. Този празник се чества в Москва и до днес. В навечерието му, т.е. на 4 октомври, в голямата Успенска църква се отслужва малка вечерня с тържествено молебно пеене в чест на светителите (това обикновено е прието да се извършва и във всички Московски църкви и монастири на храмови празници). После във всички църкви на столицата вечерта се отслужва всенощно бдение с празничен камбанен звън. При биене на камбаната за вечернята, с кръстен ход се пренася местната икона на светителя Алексий от Чудовия монастир в Успенската църква, където тя остава до вечернята на следващия ден.

Светият свещеномъченик Ермоген, патриарх Московски и на цяла Русия, е живял в XVI-XVII в. През 1589 г. той е бил хиротонисан за епископ и станал първият Казански митрополит. Св. Ермоген е проявявал голяма ревност за св. Православна вяра и твърдост в съблюдаването на църковните традиции; грижел се е и за просвещаването на казанските татари с Христовата вяра.
    Заради неговите усърдни архипастирски трудове, на 3 юли 1606 г. митрополит Ермоген е бил възведен от архиерейския събор за Московски патриарх. Но дейността на патриарх Ермоген се е провеждала в един труден период за Руското царство - нашествието на самозванеца Лъжедимитрий и полския крал Сигизмунд III. Първосветителят посветил всичките си сили в служение на Църквата и отечеството. В този подвиг патриарх Ермоген не е бил сам: следвали са го и са му помагали всички самоотвержени руски хора. С особена ревност той е противостоял на изменниците и враговете на отечеството си, които се опитвали да поробят руския народ, да въвлекат Русия в униатство и римокатолицизъм, и да изкоренят Православието. Когато самозванецът се приближил към Москва и се разположил в Тушин, патриарх Ермоген изпратил две послания до метежниците, в които ги изобличавал за измяната им към Православието и за нарушаването на клетвите за вярност към Руското царство и Църквата. Светителят ги призовавал да се покаят и да спрат безумното си начинание, и ги заплашвал с Божието отмъщение. Действително, съвсем скоро Тушинският самозванец завършил живота си с печална смърт, убит от своите приближени. Малко след това, укрепен от своя патриарх, руският народ подигнал въстание за освобождаването на Москва. В отговор поляците запалили града, а сами се укрили в Кремъл. Заедно с руските изменници те насилствено свалили св. Ермоген от патриаршеския престол и го затворили в Чудовия монастир под стража. Нееднократно искали от патриарха да спре руските опълченци, но той не се страхувал от заплахите им и бил готов да умре за Православната вяра. Св. Ермоген не доживял освобождаването на Москва. Повече от 9 месеца той понасял страдания в мястото на заточението и на 17 февруари 1612 г. завършил живота си с мъченическа смърт (уморен от глад).


Винетка
Начална страница         Съдържание за месеца         Азбучен указател
Hosted by uCoz